Відкриття, що надихають

Шановні друзі! Вітаємо вас із новим роком, новими цілями у ньому і новими можливостями для самореалізації та отримання задоволення від такої прекрасної справи – наукового пошуку!

Журнал New Scientist оприлюднив список найбільш значущих відкриттів і досліджень за останні 10 років. До нього увійшли наукові досягнення у фізиці, астрономії, історії, штучному інтелекті і медицині. Сподіваємося, що знайомство із цим списком надихне вас на відкриття, що стануть знаковими у наступному десятиріччі!

1. Бозон Хіггса. Для цього відкриття знадобилося чотири роки, зусилля тисяч людей і будівля Великого адронного коллайдера, але в 2012 році фізики з CERN оголосили про відкриття бозона Хіггса. Вивчення цієї частки допомагає пояснити, чому інші елементарні частинки мають масу, а також доповнює стандартну модель фізики елементарних частинок.

2. Методики CRISPR. Відносно дешеву і просту систему "редагування" ДНК за допомогою методик CRISPR почали використовувати з 2012 року, і з тих пір вона стає все популярнішою. За її допомогою в Китаї з'явилися на світ діти з відредагованим геномом (про цей експеримент відомо небагато, але його факт підтверджувала китайська влада).

3. Гравітаційні хвилі. У лютому 2016 року група вчених з проекту LIGO оголосила про те, що вперше вдалося засікти гравітаційні хвилі. В обсерваторії зафіксували  хвилі, що утворилися в результаті зіткнення двох чорних дір близько 1,3 млрд років тому, які оберталися навколо одна одної.

4. AlphaGo. У минулому десятилітті вчені домоглися неймовірних успіхів у розробках штучного інтелекту, але вершиною цих пошуків став AlphaGo, розроблений DeepMind. Він переміг світового чемпіона в "го" Лі Седоля в 2016 році. Через це останній відмовився від кар'єри в цій дисципліні.

5. Генна терапія. У 2015 році генна терапія вперше вилікувала людину: однорічній пацієнтці Лайлі, яка страждає від лейкемії, ввели її ж імунні клітини (Т-лімфоцити), але підредаговані так, щоб розпізнавати і вбивати клітини раку.

6. Денисівська людина. У 2010 році дослідники оголосили про те, що кістка пальця людини, знайдена в Денисівській печері в Сибіру, генетично відрізняється як від сучасних людей, так і від неандертальців. Раніше вчені вважали, що неандертальці і люди були єдиним видом гомінід, що населяли Європу і Азію в пізньому плейстоцені.

7. Квантова перевага. У жовтні 2019 року компанія Google оголосила про досягнення квантової переваги. Це здатність нових типів пристроїв здійснювати обчислення, які неможливо провести на сучасних комп'ютерах.

8. Відкриття Proxima Centauri b. На початку десятиліття людство знало про приблизно 450 планет за межами Сонячної системи. Зараз їх число перевищує 4000. У 2016 році вчені відкрили Proxima Centauri b, найближчу до Землі екзопланету.

9. Пересадка обличчя. Перша повна пересадка людського обличчя відбулася у 2010 році. Операція тривала 24 години, в результаті іспанському фермеру, який випадково в себе вистрелив, видалили всі залишки власного обличчя, залишивши тільки очі і язик. Решта замінили обличчям померлого донора.

10. Річард III. У 2012 році група британських вчених оголосила про те, що їм вдалося ідентифікувати останки Річарда III, англійського короля, відомого широкій публіці в основному завдяки шекспірівській п'єсі.

Фотогалерея